Etalagebenen – Claudicatio Intermittens

De slagaders in uw benen voeren te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

U heeft misschien wel gehoord dat u ‘etalagebenen’ heeft. Deze term is bedacht omdat patiĆ«nten zich een houding willen geven als zij noodgedwongen rusten. Zij kijken in de etalage van een winkel.

De medische term voor deze aandoening is claudicatio intermittens. Artsen gebruiken ook wel de term perifeer arteriƫel vaatlijden (PAV).

Waar komt de pijn in de benen vandaan?

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de benen. In de loop van de jaren kan slagaderverkalking vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken.

Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Heeft u vernauwingen in de slagaders? Dan komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Er ontstaat een zuurstoftekort in de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Wat is de oorzaak?

Risicofactoren voor vernauwingen in de beenslagader zijn:

• roken
    • hoge bloeddruk
    • diabetes mellitus (suikerziekte)
    • een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed
    • overgewicht
    • weinig lichaamsbeweging

Ook spelen aanleg en leeftijd een rol.

Al deze factoren zijn risicofactoren voor het ontstaan van slagaderverkalking.

www.hartenvaatgroep.nl